Když chceš virál, ale místo toho máš 143 zhlédnutí a komentář od tety

Možná to znáš. Píšeš scénář, natáčíš se, střiháš, ladíš zvuk, vybereš hudbu. Přidáš trendy audio, napíšeš na to „Tohle se fakt stalo“ – a stejně… ticho. TikTok ti pošle nenápadné „ne, díky“ a tvoje video skončí zapomenuté v algoritmickém limbu mezi koťaty a prankama.

Tak jsem si řekla: Čím to je? Proč někomu tohle funguje a jinému ne?

Narazila jsem na checklist od One Peak Creative. Míří sice na americký trh, ale věci, které říkají, dávají smysl i u nás. Možná v menším měřítku – ale jdou aplikovat.

A hlavně: potvrzují to, co si myslím už dávno. Není to o náhodě. Je to o struktuře. O tom, jak video začne, jak drží pozornost a kdy přijde pointa.

Tady je pár věcí, které ti můžou pomoct začít nad videem přemýšlet jinak. TikTokově.

Tři zásadní momenty videa, které jsou důležité

  1. Začátek (do 5 s):
    Ten rozhoduje. Bez pořádného HOOKu ti lidi utečou ještě dřív, než stačíš říct „čau lidi“. Žádný pomalý rozjezdy. Představ si to jako první větu v článku. Buď se chytneš – nebo scrolluješ dál.
  2. Střed (hodnota):
    Každá vteřina musí něco dát. Smích, info, napětí, emoci. Nuda = smrt. Vystřihni výplň, zrychli tempo, přidej b-roll, titulky, zvuky. Jakmile divák jen trochu ztratí pozornost, je fuč.
  3. Konec (payoff):
    Hlavní pointu si nech na posledních 5 vteřin. Jinak to vyspoiluješ jako špatně střižený trailer. Lidi dostanou, co chtěli – a odejdou. Algoritmus pak vidí krátký watch time a ty máš smolíka.

Jak si dát virál do checklistu

Tady máš checklist, kterým by měl projít každý tvůj video výtvor, než ho pošleš ven:

  • Hook: Jasný, rychlý, zajímavý. Lidi musí vědět, proč se mají dívat dál.
  • Ztotožnění: Poznávají se v tom? Rezonuje to s jejich životem?
  • Má to potenciál na sdílení: Řeknou si „Tohle musím poslat kámošovi“?
  • Opakovatelnost / Znovupoužitelnost formátu: Umíš z toho udělat formát, který zopakuješ 10x?
  • Bez hluchých míst: Střih, titulky, pohyb, efekty, opravdu ať se každou sekundu, max co tři sekundy něco změní.
  • Payoff: Jasný závěr, který naplní slib z hooku.

A teď si to rozebereme jak cibuli

Hook: Prvních 3-5 vteřin = buď všechno, nebo nic

Bez dobrého začátku tě nikdo neposlouchá. Fakt. Ať už mluvíš na kameru, píšeš na obrazovku nebo ukazuješ výjev ze života – musí to chytnout.

Co pomáhá?

  • výrazný vizuál (rychlý střih, tvář, barva)
  • čistý zvuk a mluvené slovo
  • text na obrazovce, který tě donutí chtít vědět víc

Cut the lulls: Vyházej vatu

Žádné „ehm“, žádné „a pak jsme jako šli…“. Lidi nečekají, lidi odcházejí.
Zrychli. Zkrať. Přidej titulky. Dej tam zvuk. Gif. Něco. V každé vteřině musí něco dělat.

Payoff: Nedávej punchline ve třetině

Vážně. Dej si pozor, aby hlavní sdělení nepadlo moc brzo. Video musí vést diváka až do konce.

Proč některá videa fungují a jiná ne?

Protože:

  • jsou relatable – lidi se v tom vidí
  • jsou shareable – víš hned, komu to pošleš
  • jsou repeatable – jednou funguje, a pak znovu s jiným twistem

Bonus na závěr – technikálie, které zvyšují šanci

  1. Titulky – ano, i pro ty, co sledujou bez zvuku (a že jich je!)
  2. Hudba – najdi stejnou i v TikToku, i když stříháš jinde (nebo si ji nejdřív najdi na TT, nahraj a pak na ni stříhej, poté při vložení na TT přidáš přímo ji a původní ztlumíš)
  3. Hashtagy – buď konkrétní (#malbanaplatno), ne obecný (#viral)
  4. Thumbnail s textem – lidi to najdou zpětně

Závěr

Chceš virální video? Tak se chovej jako editor, ne jako dokumentarista. Zahoď ego, dýchej, stříhej.
A hlavně – dej tam to, co lidi chtějí. Nebo co ani nevěděli, že chtějí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *