Možná to znáš. Píšeš scénář, natáčíš se, střiháš, ladíš zvuk, vybereš hudbu. Přidáš trendy audio, napíšeš na to „Tohle se fakt stalo“ – a stejně… ticho. TikTok ti pošle nenápadné „ne, díky“ a tvoje video skončí zapomenuté v algoritmickém limbu mezi koťaty a prankama.
Tak jsem si řekla: Čím to je? Proč někomu tohle funguje a jinému ne?
Narazila jsem na checklist od One Peak Creative. Míří sice na americký trh, ale věci, které říkají, dávají smysl i u nás. Možná v menším měřítku – ale jdou aplikovat.
A hlavně: potvrzují to, co si myslím už dávno. Není to o náhodě. Je to o struktuře. O tom, jak video začne, jak drží pozornost a kdy přijde pointa.
Tady je pár věcí, které ti můžou pomoct začít nad videem přemýšlet jinak. TikTokově.
Tři zásadní momenty videa, které jsou důležité
- Začátek (do 5 s):
Ten rozhoduje. Bez pořádného HOOKu ti lidi utečou ještě dřív, než stačíš říct „čau lidi“. Žádný pomalý rozjezdy. Představ si to jako první větu v článku. Buď se chytneš – nebo scrolluješ dál. - Střed (hodnota):
Každá vteřina musí něco dát. Smích, info, napětí, emoci. Nuda = smrt. Vystřihni výplň, zrychli tempo, přidej b-roll, titulky, zvuky. Jakmile divák jen trochu ztratí pozornost, je fuč. - Konec (payoff):
Hlavní pointu si nech na posledních 5 vteřin. Jinak to vyspoiluješ jako špatně střižený trailer. Lidi dostanou, co chtěli – a odejdou. Algoritmus pak vidí krátký watch time a ty máš smolíka.
Jak si dát virál do checklistu
Tady máš checklist, kterým by měl projít každý tvůj video výtvor, než ho pošleš ven:
- Hook: Jasný, rychlý, zajímavý. Lidi musí vědět, proč se mají dívat dál.
- Ztotožnění: Poznávají se v tom? Rezonuje to s jejich životem?
- Má to potenciál na sdílení: Řeknou si „Tohle musím poslat kámošovi“?
- Opakovatelnost / Znovupoužitelnost formátu: Umíš z toho udělat formát, který zopakuješ 10x?
- Bez hluchých míst: Střih, titulky, pohyb, efekty, opravdu ať se každou sekundu, max co tři sekundy něco změní.
- Payoff: Jasný závěr, který naplní slib z hooku.
A teď si to rozebereme jak cibuli
Hook: Prvních 3-5 vteřin = buď všechno, nebo nic
Bez dobrého začátku tě nikdo neposlouchá. Fakt. Ať už mluvíš na kameru, píšeš na obrazovku nebo ukazuješ výjev ze života – musí to chytnout.
Co pomáhá?
- výrazný vizuál (rychlý střih, tvář, barva)
- čistý zvuk a mluvené slovo
- text na obrazovce, který tě donutí chtít vědět víc
Cut the lulls: Vyházej vatu
Žádné „ehm“, žádné „a pak jsme jako šli…“. Lidi nečekají, lidi odcházejí.
Zrychli. Zkrať. Přidej titulky. Dej tam zvuk. Gif. Něco. V každé vteřině musí něco dělat.
Payoff: Nedávej punchline ve třetině
Vážně. Dej si pozor, aby hlavní sdělení nepadlo moc brzo. Video musí vést diváka až do konce.
Proč některá videa fungují a jiná ne?
Protože:
- jsou relatable – lidi se v tom vidí
- jsou shareable – víš hned, komu to pošleš
- jsou repeatable – jednou funguje, a pak znovu s jiným twistem
Bonus na závěr – technikálie, které zvyšují šanci
- Titulky – ano, i pro ty, co sledujou bez zvuku (a že jich je!)
- Hudba – najdi stejnou i v TikToku, i když stříháš jinde (nebo si ji nejdřív najdi na TT, nahraj a pak na ni stříhej, poté při vložení na TT přidáš přímo ji a původní ztlumíš)
- Hashtagy – buď konkrétní (#malbanaplatno), ne obecný (#viral)
- Thumbnail s textem – lidi to najdou zpětně
Závěr
Chceš virální video? Tak se chovej jako editor, ne jako dokumentarista. Zahoď ego, dýchej, stříhej.
A hlavně – dej tam to, co lidi chtějí. Nebo co ani nevěděli, že chtějí.