Krok za krokem: rebranding jedné značky

Jak se z MartinJurek.cz stalo JurekDesign.cz?

Pěkně se posaďte a já vám to ve stručnosti povyprávím. Na jaře roku 2020, když začal covid, jsme se s Martinem dohodli, že posuneme jeho značku kupředu. Jenže všudypřítomné karantény, zákazy vycházení a omezení nás donutili vše udělat online. Ale to ve skutečnosti nakonec vůbec nevadilo. Takže jsme se jednou týdně scházeli a během měsíce jsme prošli veškerými kroky, které je třeba podniknout, když chcete rozjet své podnikání. 

Krok 1: Poznej svou značku

Když jsme si plácli na spolupráci, věděla jsem o jeho podnikání velice okrajově. Věděla jsem, že gravíruje obrazy do dřeva pomocí laseru vlastní výroby. Ale než vytvoříte nové jméno, novu značku, je třeba o ní zjistit, co nejvíce můžete. 

Jako první přišla na řadu seznamovací tabulka. Tu posílám vždy před začátkem každé spolupráce. Jmenuje se to úvodní brief, ve stručnosti se jedná o Analýzu současného stavu, kde se snažím z klienta dostat – CO, JAK, KDE a PROČ?

V briefu se ptám od názvu značky, jak dlouho je na trhu, čím je jeho značka unikátní, tj. na co je nejvíce hrdý až po plány do budoucna. V druhé části briefu provedeme zjednodušenou analýzu konkurence. A ve třetí části se vrhneme na poznání našeho zákazníka. Abychom věděli ke komu budeme mluvit, jaká je vlastně naše cílová skupina?

Krok 2: Objev svou sílu

Po důkladné analýze všeho, co mi Martin v briefu sdělil jsem připravila praktický workshop, který nás měl o kus posunout. Našemu online callu předcházela ještě jednoduchá analýza klíčových slov, analýza konkurence a analýza současného vystupování v online prostoru. 

Díky briefu jsme definoval to, v čem máme jasno a to v čem jasno nemáme. A věřte mi, že často sami nevíte, v čem plavete, dokud si to nepojmenujete. To byl i náš příklad. Martinova značka se zmítala na pomezí osobního blogu nadšeného technologa a firmou na výrobu luxusních dárků. 

Proto bylo třeba definovat pilíře značky a jejich důležitost. Poté projít weby a sociální sítě konkurence a inspirovat se (ne kopírovat). Zamyslet se, jaká slova definují naši značku nejlépe? 

Dalším krokem bylo cvičení, brainstorming nad možnými kombinacemi slov, které by mohly tvořit nový název. Bylo super do tohoto brainstormingu zapojit externího člověka, který nám v uvolněné atmosféře dal pár tipů. V tuhle chvíli se už začal formovat první nápad, první myšlenka na název JurekDesign.cz.

My jsme měli původně tři favority:

  1. JurekWood
  2. JurekDesign
  3. JurekArt

Všechny naše návrhy jsme postupně testovali a zužovali. Ptáte se jak jsme je testovali? Za prvé jsme se podívali zda taková značka na internetu už neexistuje, zda je volná doména, zda jsou volné sociální sítě. A za druhé, přišlo definování zákazníků tzv. person. Persona je fiktivní osoba, která představuje našeho typického zákazníka. Nejlepší je si ji pojmenovat, říct si kde pracuje, jaké má rodinné zázemí i koníčky. U Martina jsme si definovali dvě základní persony a to tu stávající a tu, na kterou chce nová značka mířit, na našeho nového potenciálního zákazníka. 

Na takto stanovených personach si pak testujeme možné názvy. Jak by to na ně působilo?

Krok 3: Jdeme na logo

Tak jo, už to bylo jasné, věděli jsme, že se MJ mění na JurekDesign. Teď přišlo na řadu konečně to, co si mnozí myslí, že stačí, když si řeknete rebranding = nové logo. Ale než grafik začne tvořit, předchází tomu více kroků, jak jsme si ukázali. Při tvorbě loga jsme vycházeli z původního loga, aby se pilíře značky promítli v symbolice loga, aby sedělo na naši cílovku a aby bylo praktické, co nejméně komplikované, vhodné třeba i na drobné předměty.

Grafička připravila následující kroky:

A tady vidíte vítěze!

Krok 4: Pracujeme na webu

Aktuálně bylo na řadě rozseknout technické řešení webu. Sepsali jsme si, co od webu chceme. Co chceme od lidí, od zákazníků, aby na webu udělali. Vyšlo nám z toho zadání a hledali jsme službu, která nám to vše poskytne. Pohled padl na wordpress, kde se podařilo najít šablonu, která splňovala téměř vše. Díky šikovnému vývojáři se dala šablona pěkně přizpůsobit speciálním požadavkům. 

Mezi tím jsme si ze stanovené struktury webu udělali sdílený dokument, do kterého jsme začali psát poznámky k textům. Tento dokument jsme následně předali nadanému copywriterovi, který všechny texty finalizoval. 

Když vývojář pracoval, copík psal, zorganizovali jsme s Martinem firemní focení, aby byl web aktuální. Focení se skládalo ze tří fází: focení výroby a procesu tvorby gravírovaných fotek, focení produktů samotných a focení Martina a jeho týmu. A tímto jsme si rovnou i vytvořili obsah pro budoucí kampaně na sociálních sítích (takže dvě mouchy jednou ranou, co?).

Po nasazení webu přišlo na řadu testování a vlastně už bylo skoro hotovo.

Krok 5: Spouštíme kampaň

Než jsme však mohli jít sdílet, museli jsme si vlastně definovat naši marketingovou strategii. Jak a kde budeme komunikovat? Kde se nachází naše cílovka? Čím se odlišíme od konkurence (targeting)? Jak a čím zaujmeme naše konkrétní potenciální zákazníky.  (positioning)? Co budeme měřit? Jaké jsou naše finanční cíle? A díky strategii jsme si stanovili konkrétní taktické plány, jak toho dosáhnout. Jedním z nich bylo například sestavení publikačního plánu a plánování kampaní na další půlrok.

Ve fázi 1 samotné práce na sítích jsme sjednotili všechny profily na sociálních sítích, aktualizovali účtu na googlu aspol., napojili analytiku a nastavili jsme správně účet pro reklamu. Ve fázi č. 2 jsme si stanovili dlouhodobé marketingové cíle, ze kterých vzešel publikační plán a to jak na organické příspěvky, tak i na placené reklamy. Ve fázi č. 3  jsme zkusili zapnout první testovací reklamy na naše definované cíle. A potom už vše začalo běžet na pravidelné bázi – plánování, sdílení, vyhodnocování a znovu 🙂 

No a to je vlastně konec tohoto příběhu. Nebo vlastně začátek?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *