Talking Head videa: jak a proč

Proč teď frčí víc než kdy dřív (a jak je natočit, aby nebyly o ničem)

Pamatujete si dobu, kdy stačilo zapnout kameru, sednout si před bílou zeď a mluvit? No, tak ty časy už jsou fuč. V roce 2025 jsou talking head videa pořád top formátem, ale mají nový kabátek – a pokud chcete, aby váš obsah fakt zaujal a konvertoval, nestačí už jen „mluvící hlava“.

Proč talking head (ještě pořád) funguje?

Je to formát, který:

  • buduje důvěru – divák vidí váš obličej, slyší váš hlas,
  • vypadá profi i s nízkým rozpočtem – opravdu, i iPhone to zvládne,
  • perfektně se hodí pro edukační videa, návody, vysvětlení služeb a ukázky produktů
  • zvyšuje konverze – až o 80 % podle Unbounce,
  • a hlavně – lidi raději koukají, než čtou (Wyzowl říká: 78 % lidí dá přednost videu před textem).

Ale POZOR – klíč je v tom, jak to uděláš. Protože klasické nudné video, kde někdo monotónně mluví do kamery, dneska prostě nestačí. Divák je zvyklý na Reels, TikToky, dynamiku. Chce tempo, hooky, grafiku a hlavně hodnotu.

Ukázky Explainer talking head videí

Explainer + talking head = recept roku

Nový směr v talking head videích je explainer styl. Kombinujete „mluvící hlavu“ s:

  1. prostřihovými záběry (B-roll) – ukážete, o čem mluvíte,
  2. textovými animacemi – zvýrazníte klíčová slova a myšlenky,
  3. celotextovými obrazovkami – když chcete zdůraznit pointu,
  4. nálepkami – rychlá a srozumitelná info bomba,
  5. a tranzicemi, které drží rytmus a pozornost.

Tohle všechno dohromady dělá z jednoduchého videa obsah, který nejen že nepřeskočíte, ale ideálně i dokoukáš, pochopíte a konáte (např. kliknete, koupíte, sledujete).

Jak na to krok za krokem (a nezbláznit se)

  1. Začněte hodnotou, ne technikou
    Co chcete divákovi předat? Jaký problém mu pomůžete vyřešit? Když to víte, máte vyhráno z půlky.
  2. Hook od první sekundy
    Žádné „ahoj já jsem…“ – rovnou problém a řešení. „Nevíte, proč vaše videa nikdo nesleduje? Možná to děláte jako v roce 2019.“
  3. Pište si skript jako kdybys to říkala kámošce u kafe
    Krátké věty, žádné složitosti. Klidně mluv „jak ti zobák narostl“ – hlavně přirozeně.
  4. Točte různé kamerové úhly
    Velký celek, detail, pohled z boku nebo shora – i tohle drží pozornost. Nemusíte být Spielberg, ale pohybem a střídáním úhlů zabodujete.
  5. Myslete na titulky
    80 % lidí kouká bez zvuku – bez titulků vaše video snáz přeskočí, protože ho nepochopí a třeba si nemůžou vždy zapnout zvuk (třeba v práci nebo ráno v posteli nechtějí vzbudit partnera…)
  6. B-roll (ilustrační záběry) tam, kde to pomůže
    Nemusíte točit všechno, ale když ukážete, o čem mluvíte, je to hned jasnější.
  7. Zakončete jasným CTA
    Co má člověk udělat? Kliknout? Napsat vám? Sledovat? Vyzkoušet ten cvik? Řekněte si o to.
Ukázky zajímavých úhlů

A ještě pár tipů z praxe

  • Nepodceňujte přípravu. Bez skriptu a strategie je to jen blábolení do kamery. A často to musí přetáčet…
  • Světlo a zvuk > drahá kamera. Klidně telefon, ale ať je vás vidět a slyšet.
  • Autentické ≠ amatérské. Rozmazaný obraz a zvuk jak z jeskyně důvěru moc nebudí.
  • Nuda je zabiják. Nejste hlasatel zpráv. Dynamika, střih, emoce.

Shrnutí: Co z toho?

Talking head videa nejsou mrtvá. Jen se posunula. A to hodně…

  1. Fungujou.
  2. Prodávají.
  3. Míří přesně.

A pokud víte, co chcete říct, umíte to zabalit trochu hravě a nezapomenete na titulky, grafiku a hook – dokážete zaujmout i s malým budgetem.


👉 Chcete pomoct s tvorbou videa, konzultací nebo workshopem? Napište mi a neboj se začátků!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *