„Co jsi vlastně dělala?“ „Produkční.“

Nejčastější otázka, která mě posledních pár týdnů provází. Poslední dva roky jsem totiž byla produkční pro Filmové studio. Jenže slovo produkční každý vnímá trochu jinak a představí si různé věci. 

Na úvod musím upřímně říct, že to byli hodně silné dva roky mého života. Ať už z hlediska zkušeností, zážitků, kontaktů, tak i z hlediska psychiky a nervů. Netušila jsem, čeho jsem schopná, dokud to skutečně nepřišlo.

Jak říkám ostatním, byla to práce snů, která však nejde dělat trvale. Obdivuji všechny ve filmovém průmyslu, kteří mají dost sil, aby to bylo jejich celoživotní poslání. 

Jako produkční u seriálu či větších reklam v malém studiu na vás leží hodně zodpovědnosti. Je třeba mít široký rozsah znalostí, aby vše nakonec vyšlo a vaše dílo těšilo diváky třeba zrovna na televizi Prima.

Základem práce produkční je přehled. Musíte mít přehled nad celým týmem, kdo má jaké kompetence a kdo za co zodpovídá. Jako druhá věc, musíte vědět a znát všechny termíny a deadliny. Ty pak vyžadovat a často nastavovat pro celý tým. A třetí bod je rozpočet. Máte zodpovědnost za celý rozpočet. Ať už se jedná o video za 50.000 kč nebo za 3 miliony, často jste jediný člověk, který zná každou položku a musí ji mít pod kontrolou.

To vše by nešlo bez neustále komunikace. V tom musíte udržet pevné otěže a nenechat se válcovat. 

Jak to tedy vše vlastně začíná? Ukážu vám takový typický projekt pro produkční na full time. 

Začíná to nevinně. Jste na obchodní schůzce, klient má nápad nebo nějakou potřebu. Vy jste nadšení, interně děláte brainstormingy, aby vznikl námět. K námětu utvoříte předběžný rozpočet. Připravíte si prezentaci a jde se na to. Klient hltá vaše náměty, je nadšený, jdeme do toho! 

Jakmile se rozjede smlouva a scénáristé začnou makat na konkrétním scénáři, začíná totální rodeo. Když se schválí scénář, maluje se storyboard. A komplementárně k tomu se hledá datum natáčení. Režisér si určí kameramana. Kameraman si určí techniku a blízký tým. Všichni se musí sejít ve stejný den/dny, kdy mají volno a může se točit. Pokud máte více jak dva týdny na produkci, máte opravdu štěstí! 😀 

Postupně sestavujete štáb. Pokud se jedná o klasické větší natáčení, je třeba poptat své dobré a ověřené pevné členy týmu, na které víte, že se můžete spolehnout. A to jak od skriptu, maskérky, osvětlovačů až po řidiče a placové runnery. S každým ladíte termín, odkud jedou, chtějí ubytko, jaká odměna atd atd atd. 

Zároveň k tomu všemu probíhá hledání lokace, práce s týmem výpravy, která určí, jak to vše má vypadat. Probíhají obhlídky, příprava smluv, domlouvání záborů, nahlášení na policii, úřadech atd atd. Prostě jako produkční v malém studiu, děláte i lokační.

Když se vše blíží zdárně do konce, máte vybrané herce, klient vše schválil. Máte schválené rekvizity, oblečení, kamerový styl, účesy atd. atd. už jen čekáte na daný den D. Do té doby si musíte připravit natáčecí plán, denní dispozice, rozpis kdo s kým jede, mít všechny na místě včas, připravené ubytování atd atd. Všem poslat informace kde, kdo má být. Vytvořit mapky, hlídat počasí. A pak se jede. Vstáváte první a určitě půjdete spát poslední. Na to vemte jed. 

Na place doufáte, že všichni budou dělat svou práci.

Určitě se nestane, že vám art department přilepí ucho sklenice na druhou stranu než je logo, nebo že je 10 stupnů nad nulou a vy točíte letní den, nebo vám skoro vyhoří generátor nebo při mluvené scéně někde v dálce začne kutil řezat na cirkulárce nebo že se kameraman opozdí o hodinu, jelikož si spletl čas nebo že osvětlovač dostane úžeh nebo že se vám ztratí herec… A ano, tohle všechno a mnohem více se mi opravdu stalo 😀 

Takže když přežijete takový den, všichni jsou spokojení, nikdo si nevšiml žádného problému, klient odchází s úsměvem na rtech a štáb se pomalu rozchází a rozjíždí do svých domovů, cítíte se úplně vyčerpaní, ale stejně se těšíte do té střižny, ať můžete vidět výsledek celého tohoto kolosu. Ale věřte, že vás to posílí a jak postupně všichni odchází a loučí se s vámi, tak vám za vaši práci upřímně poděkují. Protože všichni ví, co to obnáší být produkční a když vše hezky šlape, ví, že za to částečně můžete i vy.

Když máte štěstí, máte po natáčení den volna, ale co si budeme, po natáčení je opět práce jako na kostele. Všem poděkovat, zkontrolovat vrácení techniky, rozepsat vyúčtování, posbírat faktury a řídit termíny postprodukce. Ano, i to byla má práce. Takže kdy bude hrubý střih, kdy bude finální offline, kdy to půjde na barvy a na zvuk? Bude se dotáčet voiceover, a co grafika packshotu a jo, máme tam nějaké retuše, tak to je na VFX. A nakonec toho všeho, po dalších dvou týdnech máte final online, který posíláte klientovi, do televize, do kina atd. a konečně si můžete oddychnout…

Tak tohle jsem poslední dva roky dělala.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *