Když jdu za novým klientem na první školení, vždycky zjistím jeho úroveň znalostí o sociálních sítích a vždy jsem překvapena, jak to každý vnímá jinak a často s despektem. Sociální sítě jsou vnímány často jako “nutné zlo”, prostě “aby byla moje značka taky vidět”. Jenomže jak říkám, sociální sítě obecně jsou místa, která propojují lidi v současném světě a nemusíme pochopit každou síť, která se objeví, důležité je naučit se používat média obecně a využít potenciál bezprostřední interakce se zákazníky.
Důležité je si uvědomit, že lidé nechodí na Facebook či Instagram kvůli tomu, aby sledovali firemní účty a podniky. Chodí se tam vyřešit nějaký problém, touží být součástí komunity, nechtějí, aby jim něco uteklo, prostě se tam chodí bavit.
Proto úspěšné firemní profily vždy baví, informují, řeší zákazníkovi problémy a spojují komunitu. Cílí na jasně daný segment trhu a zákazníky.
Lidé si zvykli se značkami komunikovat přes Facebook, je to snadné, téměř okamžitě odešlou zprávu se svým dotazem a očekávají pružné reakce.
Pár tipů:
- TIP 1: Projděte si e-maily a zprávy za poslední dobu, na co se vás lidé ptají? Vytvořte si seznam nejčastěji kladených dotazů, takové šablony odpovědí na tyto otázky.
- TIP 2: Mějte jednotnou komunikaci. To znamená nestřídejte vykání a tykání, držet si jednotný styl – třeba formální a to udržujte jak v reakcích, tak v samotných příspěvcích
- TIP 3: Nastavte se automatickou odpověď v nepřítomnosti.
- TIP 4: Snažte se aktivně odpovídat na komentáře a zprávy. Pokud není vyloženě hanlivý. To doporučuji skrýt, nikoliv smazat.
- TIP 5: Doporučuji dodržovat pravidlo 3 řádků (př. popisek u příspěvku na FB), rozhodně se neopakujte a snažte se v jednom postu sdělit jednu inforamce.
- TIP 6: Zaujměte grafikou, protože obrázek či dokonce video zaujeme rozhodně více než prostý text, který se může v návalu informací na sítích snadněji ztratit a zapdnout.
To vše vlastně obsahuje vaše komunikační strategie, která jasně definuje, jak vaše firma/značka vystupuje v online prostředí. Při ujasnění, jak a co chceme komunikovat, nám poslouží cvičení na definování našich pilířů značky a definování person (krátce o tom v článku: rebranding jedné značky). Když si totiž definujete svou cílovku, budete vědět ke komu mluvíte.
Ruku v ruce s komunikační strategií jde obsahová strategie. Protože uvažujeme dopředu! Musíme vědět co má firma v plánu i co má v plánu svět. To vše se následně zohledňuje při tvorbě třeba i denního publikačního plánu. Mějme na paměti, že každý příspěvek, který zveřejníte má mít cíl – co příspěvkem chci říct, čeho chci dosáhnout? A jak jsem naznačila, plánujme příspěvky s předsihem, ale buďme připraveni reagovat na aktuální události.
Aby těch strategií nebylo málo, tak jak jsem napasla v minulém článku, je třeba myslet na celkovou marketingovou strategii firmy. Ta je dle mých zkušeností nadřazena jak komunikančí, tak i obsahové strategii. Protože díky ní víme kde komunikujeme, na koho komunikujeme, jaké jsou naše cíle, jak vystupujeme v online prostoru, jaká je vlastně naše identita a tonalita značky. To vše si nastavíme a ujasníme prostřednictvím praktických workshopů a analýz.
Chceš vědět více. Doporučuji:
- Eliška Vyhnánková: http://vyhnankova.cz/ @vyhnankovaeliska
- Jak na sítě – autorka Eliška s Michelle Losekoot: https://www.jaknasite.cz/
- Dva mluvčí – https://www.dvamluvci.cz/blog/